Koffie zonder concessies

circulaire koffie. Een betere wereld, slok voor slok.

Klant: Circle of Beans

Wat

Aangenaam verfrissend. Als je met een ‘circulaire’ ondernemer zoals Patrick Koster praat, dan klinkt de why van Sinek door in iedere zin. “Genieten van koffie zonder concessies. 100% circulair. Fairtrade gaat ons niet ver genoeg. Eerst het koffiebranden en leveren. Oh ja daarna de koffieboeren helpen. En straks alle koffieschepen op het biogas dat we uit koffie halen.”

Hun proces om uit koffiedroes biogas te winnen is inmiddels toe aan industriële opschaling. Maar hoe vermarkt je al die energie? Aan ons de vraag uit hun why een ‘hoe’ en vervolgens een ‘wat’ te destilleren.

 

Wie

Circle of Beans is een partij die uit de retourstroom van hun eigen koffiebonen biogas wint. Ze zitten zijn industrieel te professioneel, hun proces te ribusst  om ze een start-up te nemen. Maar kijk naar hun marketing en sales, dan staan ze aan het begin. 

De oprichters en bedenkers zijn logischerwijs geschoold in Wageningen. Patrick is al z’n hele zakelijke leven koffiebrander van beroep. 

Arnaud, zijn buurman heeft als eerste in Nederland het vergistingsproces met een bacteriën-kolonie autarkisch gekregen. Daar hoeft niets meer bij. 

Beiden zijn ze ambitieus, gedreven en vooral wetenschappelijk.

"100% circulaire koffie, zonder afval, schuld of bijsmaak.”

Zo

Eerlijk? Deze scale-up beschikt niet over diepe zakken. Dus idealiter verdienen we elke stap, letterlijk. Daarom zijn begonnen met een relatief korte verkenning en een routekaart met een marketingplan (in schets). Zoals verwacht stond daarna de kern van het merk, hun ‘why’ al snel in de verf. Ook de angsten, behoeftes en barrières voor hun potentiële circulaire koffiedrinkers kwamen uit de eerste werksessies naar boven.

Met de verf van de schets nog nat, zijn we aan de slag gegaan met de kortste klap naar meer betalende klanten. Het neerzetten van de klantfunnel op een nieuwe website. Deze adresseert alle vragen, neemt hobbels weg en faciliteert de belangrijkste behoeftes van de (potentiële) zakelijke koffiedrinkers/inkopers.

Resultaat

De meeste potentie is er bij bezoekers die hun duurzaamheidsgen delen. Laagdrempelig overstappen is daarom het allerbelangrijkste. Proeven blijkt vooralsnog de belangrijkste instap voor de klanten. Dus een proefopstelling, of een proeverij op locatie. 

 Omdat Circle of Beans vanuit hun kern communiceert,  verspreidt de circulaire boodschap zich met minimale middelen en inspanningen op sociale media. De eerste nieuwe klanten stonden al in een dag op de stoep.

En omdat we weten wat hun klanten tegenhoudt, weten wij exact wat we waar en aan wie moeten melden om ze in beweging te krijgen. 

Effectieve marketing met minimale middelen.
Bekijk de case

Video afspelen
CoB verpakking
CoB Mentale merkidentiteit
CoB web
CoB Vcard